IZ NIŠTAVILA

Posljednji film njemačko – turskog filmaša Fatiha Akina  dobitnik je Zlatnog globusa za najbolji film izvan engleskog govornog  područja

Aus dem Nichts (2017, Njemačka)

Redatelj i scenarist: Fatih Akin
Uloge: Diane Kruger, Numan Acar
Nagrade: Zlatni globus za najbolji film izvan engleskog govornog  područja, nagrada za najbolju žensku ulogu u Cannesu, najbolji  scenarij u izboru za njemački film godine

 

Na ideju za “Aus dem Nichts” Akin je došao po stvarnim događajima, tj.  po seriji terorističkih napada otprije nekoliko godina u kojima je  skupina neonacista izvela više bombaških napada na tursku zajednicu u  Njemačkoj tijekom kojih su ubili desetak osoba, među kojima i  njemačkog policajca. Katja (vjerojatno najbolja uloga u karijeri Diane  Kruger) u ovom je filmu udana za čovjeka po imenu Nuri, podrijetlom  Kurda, s kojim ima petogodišnjeg sina te oni žive u Hamburgu. Katja i  Nuri upoznali su se još dok je ona bila studentica i kad je od njega  kupovala hašiš, a udala se za njega dok je on bio u zatvoru, unatoč  tome što su i njena i njegova obitelj bila protiv te veze. Nakon  rođenja njihova sina, Nuri se ostavio kriminala, u zatvoru je završio  školu i sada radi kao prevoditelj i poreznik. Izgleda ova obitelj  prilično idilično, ali njihovu sreću prekine bombaški napad u kojem i  Nuri i sin poginu. Katju, naravno, gubitak muža i sina dovodi do ruba,  a istražitelji odmah počnu tražiti poveznice između Nurijeve  kriminalne prošlosti i napada. Policija smatra da se Nuri u tajnosti  nastavio baviti kriminalom, no Katja je uvjerena da je za ovaj  sumanuti napad odgovoran netko drugi, odnosno neonacisti i da je riječ  o klasičnom zločinu iz mržnje. Ovim filmom Akin ujedno upozorava na  problem svojevrsne renesanse neonacizma, problem koji se nekako olako  gura pod tepih i minorizira, iako nas povijest uči da je i Hitler samo  nekoliko godina prije no što je zgrabio vlast bio ismijavan kao  glasni, ali zapravo bezopasni lakrdijaš.

U prvi plan Akin je ovdje ipak stavio Katjino psihičko stanje nakon  strašnog događaja koji joj je uništio život, a “Iz ništavila” jedan je  od onih filmova u kojima jako puno toga ovisi o izvedbi glavnog lika.  Katju je utjelovila poznata njemačka glumica Diane Kruger (kojoj je  nakon  Tarantinovih “Nemilosrdnih gadova” ovo bila tek druga uloga u  kojoj govori na materinjem jeziku) i izvrsno je impersonirala ženu  koja je izgubila sve razloge za život. No, nije Katja samo slomljena  žena, ona se vrlo brzo iz osobe koja si planira oduzeti život pretvara  u ženu koja se spremna boriti i napraviti sve kako bi došla do onih  koji su odgovorni za njen gubitak. Pratimo tako pravu transformaciju  Katje iz žene koja je ostala bez svega u gotovo pravu osvetnicu, a za  svoju je izvedbu dobila Kruger nagradu za najbolju glumicu u Cannesu.

Podijelio je Akin ovaj film u tri poglavlja, koji se osim po razvoju  Katjina lika, razlikuju stilski, režijski te svaki dio vizualno gotovo  pa izgleda kao film za sebe. U prvom dijelu koji je nazvao “Obitelj”  uglavnom je sve snimano na eksterijerima i to kamerom iz ruke kako bi  se dobio siroviji izgled. Drugo poglavlje odnosno “Pravda” snimano je  većinom u interijerima te je fotografija iznimno oštra, a kamera je  uglavnom statična. Treće poglavlje, odnosno “More” Akinov glavni  snimatelj odnosno direktor fotografije Rainer Klausmann koristio je  “vintage” leće za kamere kako bi dobio nježniji i mekši dojam. Riječ  je o stvarno iznimnom i aktualnom filmu, koji progovora o problemu  nacizma i fašizma i to ne samo u Njemačkoj. Posredno se Akin i ovaj  puta bavi pitanjem njemačkog useljeništva i tamošnjeg multi – kulti  sustava koji se ipak nije uspio do kraja realizirati na način koji je  zamišljen.

stjepko@dokuart.hr

 DOKUart 2024.

Poveznice

Arhiva

O nama

Društvene mreže