IZ NIŠTAVILA
Posljednji film njemačko – turskog filmaša Fatiha Akina dobitnik je Zlatnog globusa za najbolji film izvan engleskog govornog područja
Aus dem Nichts (2017, Njemačka)
Redatelj i scenarist: Fatih Akin
Uloge: Diane Kruger, Numan Acar
Nagrade: Zlatni globus za najbolji film izvan engleskog govornog područja, nagrada za najbolju žensku ulogu u Cannesu, najbolji scenarij u izboru za njemački film godine
Na ideju za “Aus dem Nichts” Akin je došao po stvarnim događajima, tj. po seriji terorističkih napada otprije nekoliko godina u kojima je skupina neonacista izvela više bombaških napada na tursku zajednicu u Njemačkoj tijekom kojih su ubili desetak osoba, među kojima i njemačkog policajca. Katja (vjerojatno najbolja uloga u karijeri Diane Kruger) u ovom je filmu udana za čovjeka po imenu Nuri, podrijetlom Kurda, s kojim ima petogodišnjeg sina te oni žive u Hamburgu. Katja i Nuri upoznali su se još dok je ona bila studentica i kad je od njega kupovala hašiš, a udala se za njega dok je on bio u zatvoru, unatoč tome što su i njena i njegova obitelj bila protiv te veze. Nakon rođenja njihova sina, Nuri se ostavio kriminala, u zatvoru je završio školu i sada radi kao prevoditelj i poreznik. Izgleda ova obitelj prilično idilično, ali njihovu sreću prekine bombaški napad u kojem i Nuri i sin poginu. Katju, naravno, gubitak muža i sina dovodi do ruba, a istražitelji odmah počnu tražiti poveznice između Nurijeve kriminalne prošlosti i napada. Policija smatra da se Nuri u tajnosti nastavio baviti kriminalom, no Katja je uvjerena da je za ovaj sumanuti napad odgovoran netko drugi, odnosno neonacisti i da je riječ o klasičnom zločinu iz mržnje. Ovim filmom Akin ujedno upozorava na problem svojevrsne renesanse neonacizma, problem koji se nekako olako gura pod tepih i minorizira, iako nas povijest uči da je i Hitler samo nekoliko godina prije no što je zgrabio vlast bio ismijavan kao glasni, ali zapravo bezopasni lakrdijaš.
U prvi plan Akin je ovdje ipak stavio Katjino psihičko stanje nakon strašnog događaja koji joj je uništio život, a “Iz ništavila” jedan je od onih filmova u kojima jako puno toga ovisi o izvedbi glavnog lika. Katju je utjelovila poznata njemačka glumica Diane Kruger (kojoj je nakon Tarantinovih “Nemilosrdnih gadova” ovo bila tek druga uloga u kojoj govori na materinjem jeziku) i izvrsno je impersonirala ženu koja je izgubila sve razloge za život. No, nije Katja samo slomljena žena, ona se vrlo brzo iz osobe koja si planira oduzeti život pretvara u ženu koja se spremna boriti i napraviti sve kako bi došla do onih koji su odgovorni za njen gubitak. Pratimo tako pravu transformaciju Katje iz žene koja je ostala bez svega u gotovo pravu osvetnicu, a za svoju je izvedbu dobila Kruger nagradu za najbolju glumicu u Cannesu.
Podijelio je Akin ovaj film u tri poglavlja, koji se osim po razvoju Katjina lika, razlikuju stilski, režijski te svaki dio vizualno gotovo pa izgleda kao film za sebe. U prvom dijelu koji je nazvao “Obitelj” uglavnom je sve snimano na eksterijerima i to kamerom iz ruke kako bi se dobio siroviji izgled. Drugo poglavlje odnosno “Pravda” snimano je većinom u interijerima te je fotografija iznimno oštra, a kamera je uglavnom statična. Treće poglavlje, odnosno “More” Akinov glavni snimatelj odnosno direktor fotografije Rainer Klausmann koristio je “vintage” leće za kamere kako bi dobio nježniji i mekši dojam. Riječ je o stvarno iznimnom i aktualnom filmu, koji progovora o problemu nacizma i fašizma i to ne samo u Njemačkoj. Posredno se Akin i ovaj puta bavi pitanjem njemačkog useljeništva i tamošnjeg multi – kulti sustava koji se ipak nije uspio do kraja realizirati na način koji je zamišljen.
DOKUart 2024.
Poveznice
Arhiva
O nama
Društvene mreže