SRIJEDA, 7. LISTOPAD
TULUM
Hrvatska, kratki igrani, 2009., 15 min
redatelj i scenarist: Dalibor Matanić
glume: Leona praminski, Nikša Butijer, Igor hamer, Luka Kuzmanović, Anđela Ramljak, Mara Toldi
direktor fotografije: Branko Linta
montažer: Tomislav Pavlić
glazba: Jura Ferina, Pavao Miholjević
montažerka zvuka: Dubravka Premar
producentica: Ankica Jurić Tilić
producentska kuća: KINORAMA
Tulum je priča o danu smještenom u sunčanu, ljetnu vukovarsku idilu, dovoljno bajkovitu da je teško vjerovati da može biti grubo prekinuta.Drugi je to film iz omnibusa šest kratkih filmova čija je tema intima šest različitih djevojaka, na šest različitih dijelova planeta, u istom danu.
FESTIVALI I NAGRADE 2009:
DHF – nagrada za režiju i filmsku glazbu, SARAJEVO FILM FESTIVAL – Grand prix Srce Sarajeva, CANNES – Critics week, VUKOVAR FILM FESTIVAL – najbolji kratki film
DALIBOR MATANIĆ Rođen je u Zagrebu 1975. godine. Diplomirao je filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Član je Europske filmske akademije. Režirao je pet dugometražnih i nekoliko kratkih igranih filmova, nagrađenih s 15 međunarodnih i 25 hrvatskih nagrada. Njegov je posljednji igrani film Kino Lika dobio grand prix na Europskom filmskom festivalu u Lecceu 2009. i grand prix na Noordelijk film festivalu u Leeuwardenu 2008.
ZNANJE JE POČETAK /KNOWLEDGE IS THE BEGINNING/
Njemačka, 2006, 114 min
redatelj i scenarist: Paul Smaczny
snimatelji: Nyka Jancsó, Michael Boomers, Yoram Millo
montažer: Steffen Herrmann
producent: Paul Smaczny
produkcijska kuća: Euroarts Music International
koproducenti: Barenboim-Said Foundation/ZDF/ARTE
Paul Smaczny pet je godina pratio West-Eastern Divan Orchestra koji su 1999. osnovali Edward W. Said i Daniel Barenboim. Film o orkestru mladih Židova i Arapa govori o tome što glazba može učiniti: prevladati kulturne, religijske i političke razlike, spojiti ljude, pobijediti predrasude. Film je poput uputstva za uporabu o tome kako kulturna dobra mogu biti stvorena u najgorim političkim vremenima.
PAUL SMACZNY Studirao je pravo, francusku i njemačku književnost, filmsku i kazališnu umjetnost u Regensburgu, Hamburgu i Parizu. Od 1989. aktivni je filmski producent i redatelj. Producirao je i režirao više od 150 filmova i televizijskih emisija širom svijeta bilježeći neke od najvažnijih glazbenih događaja u posljednjih 20 godina.
NAGRADE: International EMMY avard 2006., Fipa D’or Grand Prize 2007., Docfest Palermo 2007., Echo klassik 2006……
ČETVRTAK, 8. LISTOPAD
MARIŠKA BAND – HRVATSKI KLASIK
Hrvatska, 1986, 28 min
redatelj: Petar Krelja
producentska kuća: Filmoteka 16, HTV
Nesvakidašnja priča o baki Mariški Holubek-Funjak iz Koprivnice koja je nakon završetka srednje glazbene škole besplatno poučavala naraštaje svojih učenika različitim instrumentima. U osamdesetim godinama života zasvirala je u bandu koji je izvodio rock i country obrade izvornih podravskih i drugih skladbi, što je u to doba oduševljavalo publiku. „Mariška band“ odsvirao je 50-tak koncerata, a o njemu je snimljen i taj međunarodno poznat i nagrađivan dokumentarni film. Baka Mariška umrla je 1993., imala je tada 90 godina i gotovo do zadnjeg časa poučavala je djecu sviranju.
PETAR KRELJA Jedan od vodećih hrvatskih dokumentarista, ugledan filmski kritičar iz generacije takozvanih hičkokovaca (promotora autorske kritike na ovim prostorima), dugi niz godina filmski urednik na Prvom programu Hrvatskog radija (prije Radio Zagreba). Diplomirao je komparativnu književnost na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, a filmski je praktičar od kraja šezdesetih. Sedamdesetih godina profilira se kao autor emotivno angažiranih dokumentarnih filmova o društvenim autsajderima, osobito djeci i mladima, a istaknuo se i uradcima u kojima tematizira neobične društveno-psihološke fenomene, te izravnim društveno-kritičkim naslovima. U devedesetima, suočavajući se s posljedicama rata u Hrvatskoj, česte mu teme postaju sudbine ratnih prognanika i stradalnika.
BAJNE VILE
Srbija, 2008, 50 min
redatelj: Marko Jeftić
snimateljica: Ana Jelić
montažer: Ivan Vasić
producent: Vladimir Đukelić
producentska kuća: Red Art Workshop d.o.o.
U beogradskom domu umirovljenika, 85-ogodišnja Meri Galevska sa suprugom, skladateljem Nikolom Galevskim, osnovala je sekstet. Meri je postala udovica, a sekstet se raspao. Odlučna da ostvari svoj i suprugov san, Meri osniva novi sekstet, sastavljen samo od ženskih članica. „Bajne vile“ kreću na turneju. Pred njima je mnogo izazova i čelična volja jedne žene.
MARKO JEFTIĆ Diplomirao je Filmsku i televizijsku režiju na Fakultetu dramskih umjetnosti u Beogradu 2007. Režirao je 6 kratkometražnih igranih filmova. Tijekom studija zavolio je i počeo snimati dokumentarce. Za film „Bajne vile“ osvojio je Grand Prix na 55. beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma, kao i posebnu nagradu na Sarajevo film festivalu 2008. Osim filmova režirao je i reklame koje su bile dio MTV-ove kampanje protiv trgovine ljudima.
PETAK, 11. LISTOPAD
PLAC
Hrvatska, 2006, 10 min
redateljica, animatorica: Ana Hušman
snimatelj: Ivan Slipčević
montažerka: Iva Kraljević
producentica: Maja Jurić
produkcijska kuća: Studio Pangolin
Animirano-dokumentarna crtica sa zagrebačkog Dolca. Autorica na zabavan način s izabranim izjavama kumica s placa progovara o domaćoj, zdravoj hrani. Preferiranje domaćeg nad uvoznim prisutno je kod svih kupaca, bez obzira je li zaista bolje i kvalitetnije. Ono polazi iz dva argumenta: kupnjom hrvatskih namirnica kupci podupiru razvoj hrvatske poljoprivrede i da je domaće bolje jer je poznato i finije.
ANA HUŠMAN Diplomirala na Odjelu za multimedije i nastavnički smjer Akademije likovnih umjetnosti Zagreb. Sudjelovala je na brojnim domaćim i inozemnim izložbama i festivalima. Trenutačno radi kao vanjska suradnica ALU Zagreb.
„Plac“ je dobio 25 nagrada na festivalima u Hrvatskoj, Australiji, Poljskoj, Francuskoj, Italiji…….
NEKROBIZNIS / Necrobusiness /
Švedska, 2008, 95 min
redatelji: Fredrik von Krusenstjerna, Richard Solarz, Monika Sieradzka
snimatelji: Artur Fratczak, Pawel Figurski, Bartek Ciesielski, Daniel Sikorski, Jerzy Wiktor
montažeri: Fredrik von Krusenstjerna, Richard Solarz, Anders Refn
produkcijska kuća: Fredrik von Krusenstjerna Film Production
koproducenti: BBC, ARTE, SVT, Swedish Film Institute, Danish Film Institute, YLE, Nordic Film & TV Fund, Flanders Audiovisual Fund Media Program
Dokumentarac smješten u Lodzu, u Poljskoj gdje su kasnih 90-tih bolničari i pogrebnici surađivali radi dobivanja državnih subvencija za pogrebe umrlih, umjesto njihovih obitelji. Nešto što je počelo kao prijevara, završilo je ubojstvima. Film je snažna mješavina istraživačkog novinarstva, sudske drame i trilera. Film prikazuje svu veličinu tog nacionalnog skandala u koji su bili upleteni pogrebnici, bolničari hitne pomoći i patolozi.
FREDRIK von KRUSENSTJERNA Završio je Columbia College Film School u Hollywoodu. Radio je na Švedskoj televiziji kao montažer, redatelj i snimatelj. Sada je nezavisni producent i redatelj međunarodnih projekata.
RICHARD SOLARZ rođen je u Poljskoj, a emigrirao u Švedsku. Studirao je na London International Film School i nakon toga radio na Švedskoj televiziji kao snimatelj i montažer. Sada radi kao nezavisni filmski autor.
MONIKA SIERADZKA Novinarka koja živi u Poljskoj.
Predstavljanje novih projekta
Mladena Matičevića i Roberta Zubera
pobjednika 3. DOKUarta
SUBOTA, 10. LISTOPAD
VJERNICI
BiH, 20 min
redatelj i scenarist: Namik Kabil
fotograf: Damir Šagolj
montažer: Timur Makarević
producent: Boro Kontić
producentska kuća: Media Centar Sarajevo
Priča o multietničkom Sarajevu danas zvuči kao ironičan i tužan stereotip, jer to je pozivanje na nekadašnju multietničnost grada koja je ratom teško uništena. Ipak, i u današnjem Sarajevu postoje otoci drukčijeg razmišljanja. Jedan takav otok je zbor Pontanima, most duša, koji djeluje u Franjevačkoj crkvi Sv. Ante na Bistriku.
NAMIK KABIL Završio je studij filma na Santa Monica Collegu i Los Angeles City Collegu. Trenutačno u Sarajevu radi kao pisac, scenarist i filmski redatelj. Napisao je nekoliko scenarija za televizijske emisije, te za igrani film „Kod amidže Idriza“ redatelja Pjera Žalice. Njegov dokumentarni film „Informativni razgovori“ dobitnik je nagrade Srce Sarajeva za najbolji dokumentarni film SFF 2007. Njegov dugometražni igrani film „Čuvari noći“ imao je svjetsku premijeru na Venecijanskom filmskom festivalu 2008.
PISMO DJETETU / OTROCI /
Slovenija, 2008, 100 min
redatelj: Vlado Škafar
snimatelj: Aleš Belak
producentica: Petra Vidmar
produkcijska kuća: Gustav Film
koproducent: 100
Samo ono što osjećamo u srcu je istina. „Pismo djetetu“ kombinira intimne razgovore s potpunim strancima i osobna pisma s promišljanjima o djelićima života upućena djetetu. U seriji „vođenih“ monologa ljudi-od djece iz vrtića do zrelije dobi, promišljaju i ponovno proživljavaju svoje živote. Kad zaborave na kameru i pogledaju sebe iznutra, počinje film. Sami su sa sobom, pred nama, i tada smo i mi sami sa sobom s našim životom, prošlošću i sadašnošću.
VLADO ŠKAFAR Bio je suosnivač i voditelj programa Slavenske kinoteke. Započeo je ISOLA Cinema Film Festival. Surađivao je kao konzultat na scenariju filma „Express Express“ s Igorom Šterkom i Hanom A. V. Slak (Blind Spot). 1998. snimio je svoj prvi kratki film „Stari most“.
NEDJELJA, 11. LISTOPAD
16.00
Projekcija filmova iz konkurencije za nagrade
1. LUKA, 7 min
Filmska družina „ZAG“
OŠ „Marije Jurić Zagorke“, Zagreb
2. NAŠA ZAGORKA, 6 min.
Filmska družina „ZAG“
OŠ „Marije Jurić Zagorke“, Zagreb
3. HAFIZ, 8 min
Filmska družina „ZAG“
OŠ „Marije Jurić Zagorke“, Zagreb
4. SVA LICA RAZLIČITOSTI, 8 min
Filmska družina „ZAG“
OŠ „Marije Jurić Zagorke“ Zagreb
5. DARIO, 10 min
Foto video klub „Mirko Lauš“, Pitomača
6. LAN, 16 min
Foto video klub „Mirko Lauš“, Pitomača
7. ANTE, 10 min
OŠ „Vladimir Nazor“, Slavonski Brod
8. MAŠTOM PO EUROPI, 10 min.
Filmska grupa OŠ“Gornji Mihaljevec“
9. SRETNA, 9 min.
Filmska grupa OŠ „Stanovi“, Zadar
10. ALLA NAZIRY I SVI NJIHOVI, 17 min
„SKIG“, Gunja
11. VRIDNA DJECA IZ POSAVSKIH PODGAJACA, 18 min.
„SKIG“ Gunja
20.00
Projekcija prvonagrađenog filma Mali DOKUart
TULIBU DIBU DAUCHYU
Bugarska, 2008, 3 min.
autor: Boris Despodov
Pokušaj interpretiranja poznatog hita Mariah Cary “Without you” u Bugarskom idolu.Pjesmu izvodi Valentina Hasan koja nakon ove izvedbe postaje velikazvijezda u Bugarskoj, i zahvaljujući internetu, u cijelom svijetu. Urnebesno.
BORIS DESPODOV
Započeo je karijeru kao slikar. Piše i izdaje časopis za kulturu „Kamikaze gazette“. Nagrade je dobio za svoja dva animirana filma „Mythology“ i „Tick-Tack“. Dok je 2005. radio na projektu “Koridor 8”, upoznao je danskog filmaša Jørgena Letha i o njemu snimio kratak dokumentarac „Schindlerov lift“.
PLATI I ŽENI (CASH AND MERRY)
Makedonija, Hrvatska, Austrija, SAD/2009/
76 min.
redatelj: Atanas Georgiev
scenaristi: Marjan Alčevski i Atanas Georgiev
snimatelj: Dimo Popov
montažer: Vlado Gojun
glazba: FOLTIN
producenti: Siniša Juričić, Ralph Wieser, Atanas Georgiev, Sally Jo Fifer
produkcijske kuće: Nukleus, Mischief Films, Trice Films, ITVS International
Mladi muškarci s Balkana odlaze u Austriju sa studentskim vizama. Umjesto povratka kući u neizvjesnu budućnost tranzicijskih zemalja, plaćaju 7000 do 12000 eura za austrijske „supruge“, nadajući se da će tako dobiti državljanstvo. Upravo će to učiniti i redatelj filma-otputovat će u Beč i snimiti cijeli taj proces. Pokušat će ustanoviti zašto ljudi to rade, navest će svoje razloge, pronaći „suprugu“ i organizirati lažno vjenčanje. Prepun pomaknutog humora i apsurda, taj film otkriva sve, uklapajući se u iracionalnost „nove Europe“ u kojoj više nema fizičkih granica, ali je prepuna birokratskih granica i predrasuda.
ATANAS GEORGIEV
Rođen u Makedoniji, studirao je filmsku i tv montažu na Umjetničkoj akademiji u Skopju. Radi kao redatelj i montažer i živi u Pragu.
FILM IZNENAĐENJA !?!
!?!?!?!?
ULAZ: 15 kn
Prihod od ulaznica darujeno Udruzi žena liječenih od karcinoma dojke
Bjelovarsko-bilogorske županije
UZ program DOKUart:
BLUES ACOUSTIC CONCERT
Caffe bar „Klub“, subota 10.10.09. 23.00, u suradnji s Hrvatskim blues snagama
Tomislav „Little Pigeon“ Goluban, usna harmonika & Nebojša Buhin Nebo, gitara
+ projekcija putopisne reportaže “Od Grabrovca do Memphisa”
„Od Grabrovca do Memphisa“ 20-minutna je putopisna reportaža autora Davora
Batisweilera koja prati put usnoharmonikaša Tomislava “Little
Pigeon” Golubana na 25. izdanje International Blues Challengea u Memphis (Tennessee,SAD), najveće svjetsko godišnje okupljalište blues
Glazbenika. Ondje je Goluban prvi put predstavljao Hrvatsku i Hrvatske blues
snage, najmlađu članicu The Blues Foundationa, krovne svjetske blues organizacije.
Uz zanimljive kadrove Golubanovih nastupa u klubovima popularne ulice Beale Street gdje su karijere započeli velikani poput Rufusa Thomasa, Isaaca
Hayesa, Buddy Guya ili pak B.B Kinga, reportaža donosi razgovor s prvim čovjekom The Blues Foundationa, Jay Sielemanom, skladateljem i blues učiteljem Michaelom “Hawkeye” Hermanom, svjetski poznatim
sviračem usne harmonike i učiteljem iz Chicaga, Joeom Filiskom, Rudyem Williamsom, jednim od posljednjih uličnih svirača starije generacije bluesera s Beale streeta, te glazbenim producentom Mattom Rossom Spangom iz kultnog Sun Recording Studia.
DOKUart – 4. put
Riječ selektorice Rade Šešić
Imamo četiri godine. I, kako kaže Denis iz našeg tima, dijete u tim godinama postaje samostalnije, neposlušnije, okolini sve zanimljivije. Mi, naprotiv, slušamo dobro, ali samo vas, poštovana publiko! Osluškujemo pažljivo što vam se sviđalo u proteklim godinama, koja vrsta filma ostavlja najdublji dojam na vas, o čemu se najviše priča nakon samog festivala, za koje filmove nas naši prijatelji, susjedi, poznanici kasnije traže DVD kopiju ” ako je ikako moguće” itd.
Shvatili smo da je Bjelovarska publika pravi partner za ovu vrstu kulturne razmjene, da je znatiželjna, uvijek otvorena za nove teme i suvremene filmske stilove, da je topla i srdačna, dobronamjerna i prijateljska prema svakom gostu. Ponosimo se vama dragi naši sugrađani – DOKUartovci i evo, dovodimo vam opet nekih desetak Europskih top dokumentaraca, filmova od Švedske, preko Njemačke, Slovenije, Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine do Makedonije i Bugarske .
Većina filmova je već osvojila pregršt nagrada na raznim svjetskim festivalima.Tako je mala novina, uz veliku čestitku bjelovarskog DOKUarta, ove godine kratki igrani film Tulum, Dalibora Matanića i producentice Ankice Tilić, koji je ove godine bio jedini hrvatski predstavnik u službenoj selekciji u Cannesu. Film je nedavno pobijedio i na Sarajevo film festivalu, te na Festivalu podunavskih zemalja u Vukovaru, a naš, uvijek aktualan DOKUart, iako je fokusiran na dobre dokumentarce, iznimno poziva u goste i izuzetne kratke igrane filmove. Priča je smještena u Vukovaru, jednog idiličnog ljetnog dana. Impresivne uloge ostvarili su Leona Paraminski te Dubrovčan Nikša Butijer.
Višestruko nagrađivan je i njemački dokumentarni Znanje je početak, s kojim također otvaramo program, a koji nikoga na festivalima širom svijeta , nije ostavio ravnodušnim, pa neće vjerujem ni nas Bjelovarčane. To je film koji veliča sam život, muziku, prijateljstvo, ljudske vrline i postavlja ih iznad politike i rata te apostrofira apsurdnost vjerske i etničke netrpeljivosti. Film je pun drame, divnih glazbenih izvedbi, filozofskih razmišljanja o životu, film pun ljubavi za Čovjeka!
Što je zajedničko izabranim filmovima osim činjenice da su svi odreda, po mom mišljenju, dobri, inspirativni? Pa, mogli bismo reći da u ovogodišnjoj selekciji imamo filmove onih autora koji gledatelje znalački privlače vrlo uzbudljivom dramaturškom strukturom. U nekoliko ostvarenja, a najbolji su primjeri Švedski Necrobusiness i Hrvatsko/Makedonski Plati i ženi, redatelji grade svoje dokumentarističke prče onako kako to radi igrani film. Režirajući kretanje svojih junaka unutar realnog, istinskog prostora, unutar kojeg oni doista i obitavaju, postavljajući ih u precizno kadrirane, osmišljene situacije, dobiva se posebna estetiziranost dokumentarca. Autori time ne lažiraju ništa od života svojih junaka nego precizno režirajući svjetlo, pokrete kamere, izrez i kompoziciju kadra, pojačavaju ekspresivnost mjesta, akcija i situacija koje su i dalje suštinski dokumentarističke. Autor je promatrač tijekom priprema za snimanje i procesa istraživanja, a za vrijeme samog stvaranja filma, procesa snimanja nije više po strani i nije više samo promatrač, dakle, ne čeka u stilu cinema verite-a da se nešto dogodi ispred kamere, nego aktivno osmišljava plan ispred objektiva nastojeći kreirati svoj istinski, doživljeni dojam o junacima svog filma.
Takav je i vrlo meditativan i poetičan Slovenski film Pismo djetetu, Vlade Škafara, film koji promišlja o životu, ljubavi, smrti. Koristeći vrlo primjeren minimalistički dokumentaristički stil, s jednostavnim i upečatljivim intervjuima, film nam omogućava da se izmaknemo i promatramo, promišljamo i propitujemo. Pored snage same teme, ljudskih intima i rekapitulacije što se i kako dogodilo u osobnom životu svakog od sudionika filma, ovaj dokumentarac impresionira i sineastičkom promišljenošću. Naime, to je pravi, rafinirano izveden, filmski esej.
Iako nismo planirali, dogodilo se nešto fantastično – naime, ove godine imamo puno filmova u kojima prevladava glazba, ili se baš bave glazbenicima, njihovim umjetničkim intimama, okolnostima u kojima žive. Tu su, pored već spomenutog Znanje je početak, i film iz Srbije Bajne vile koji nam približava orkestar umirovljenica iz jednog staračkog doma. Film Marka Jeftića, koji je s ovim dokumentarcem diplomirao, doista impresionira pozitivnom energijom junakinja. Tu je i Bosanski film Vjernici Namika Kabila, intrigantna filmska etida koja postiže začudni efekt dinamike i pokreta korištenjem statičnih slika, glazbe i intimnih ispovijesti članova jednog Sarajevskog crkvenog zbora. I naravno, tu je i djelo starog prijatelja DOKUarta, Hrvatskog autora Petra Krelje, film Mariška band, koji smo izabrali za našu stalnu festivalsku rubriku Biseri dokumentarističke klasike.
Svaki je film, ne samo tematski nego i stilski posve različit, od velikih drama,
preko opservativnih filmova punih dinamike, do poetičnih, meditativnih etida. Po
stilu, svakako se izdvaja i vrlo lucidno napravljen film Plac , Ane Hušman iz
Hrvatske koja na vizualno intrigantan način promatra jedan dan na zagrebačkom
Dolcu.
Još jedna novina- imamo i film iznenađenja! Bit će to kratki dokumentarac koji je pobijedio ove godine na Berlinskom festivalu i dobio nagradu Berlin Danas a koja se dodjeljuje mladim talentima.
Naravno, tu je i naš Mali DOKUart. Mladi iz cijele Hrvatske snimali su tijekom godine svoje male umjetničke dokumentarce i poslali nam na žiriranje. Tko će pobijediti, saznat ćemo posljednje večeri.
Znači, pet festivalskih dana, desetak filmova, desetak cijenjenih gostiju, posebna iznenađenja, nagrada publike, uglavnom – dobra zabava.
Dođite nam!
Čekamo vas!